Thursday, May 6, 2010

Sayang Anak ....

Satu ketika dulu, ada seorang ibu yang sangat sayangkan anaknya, bak kata perpatah : "seperti menatang minyak yang penuh". Semasa kecil, sampaikan sekiranya berjalan kemana-mana anak itu dibawa diatas bahu.

Ada masanya, mereka berselisih dengan mamak menjual kacang putih dengan jualannya yang dijunjung. Anak itu telah mengambil(mencuri) segenggam kacang tanpa disedari oleh mamak sipenjual tadi. Si emak bila mengetahui perkara itu terus berkata "pandai anak emak". Dia selalu memuji "kepandaian songsang" anaknya itu dek sayangnya dia kepada si anak. Budak ini, merasakan yang dia tidak berbuat salah kerana semua perbuatannya disukai oleh emaknya.

Ada ketikanya, apabila ada orang menegurnya, dia akan berkata "emak dia tak marah pun". sekiranya ada orang memberitahu si emak, orang itu akan dimarahi kerana menceritakan perkara yang bukan-bukan tentang anaknya, anak di a budak baik.

Hari berganti hari, minggu berganti minggu, bulan ganti berganti, si budak itu membesar sebagai orang berbuat sesuka hatinya. apa juga halnya, emak sentiasa 'support'. Satu hari dia telah ditangkap polis dan akhirnya disabitkan kesalahan merompak dan membunuh dan akan digantung. Sebelum, pengadilan dijalankan, dia ditanya, "adakah kamu ingin berjumpa dengan sesiapa sebelum hukuman ini dijalankan?" Dia berkata yang dia ingin sangat berjumpa emaknya yang sudah tua. Hakim dan semua yang hadir merasakan sungguh sedih. Maka emaknya yang sudah tua dicari dan dibawa kemahkamah. Semua yang ada dengan rasa sedih merasakan ini adalah pertemuan emosi terakhir bagi mereka berdua.

Tetapi ...

Apabila ternampak emaknya yang sudah tua itu masuk, sibudak yang telah besar dan akan digantung itu menjerit kearah emaknya dengan berkata "tak guna punya emak, kalau dari kecil aku dibetulkan, mengambil kacang mamak itu mencuri, dihukum dan diperbetulkan, tentu aku tidak akan digantung sekejab lagi" . Semua yang hadir terkejut ...

Ingat cerita "Anak ku Sazali" karya P.Ramlee. Ada tak cerita-cerita masakini yang mungkin terarah kesinario sebegitu.

Kepada ibu bapa, ini untuk diri sendiri la, di mana anak anda sekarang, tahu kah anda mereka sedang buat apa???

Salam hormat.

No comments: