Friday, May 7, 2010

Anak Bapak ...

Teringat satu lagi cerita Allahyarham Tan Sri P.Ramlee, Anak Bapak.

Salah satu "scene", si anak membangga kan bapak, ... maka si bapak pun berkata ..."anak bapak". Di "scene" yang lain pula, perbuatan si anak tidak disenangi oleh si bapak, maka berkata Mr Secretary, "anak bapak", tetapi si bapak berkata, "itu bukan anak bapak ... itu anak setan".

Selalunya, perbuatan si anak akan dikaitkan kepada ibubapa mereka, terutama nya perkara yang tidak baik. Anak si polan tu, buat itu, buat ini dan sebagainya. Situasi mengaitkan ibu bapa ini selalu terjadi kerana tanggungjawab ibubapa mendidik dan menjaga anak-anak mereka. Ini lah datangnya istilah kurang ajar.

Kalau kita tengok situasi semasa, anak pelakon terkenal kena cekup kerana dadah, mak bapak berusaha menidakkan, tapi dek sebab anak mak bapak susah, ini juga membabitkan kes remaja di tembak. Kalau tak masuk kes-kes yang disebut, ada banyak pula kaitan kepada orang tua, seperti Bin Laden, atau cerita politik atau penjawat awam atau orang terkenal, yang mana nama bapa mereka dikaitkan dan diaibkan, kerana orang meluat atau bencikan si anak tadi.

Memang ada benarnya, walaupun ada juga perbuatan baik yang dikaitkan kepada ibubapa, tetapi lumrahnya perbuatan buruk lebih mudah melekat.

Oleh yang demikian, khas untuk anak-anak ku (Lia,thira, adam, ayyub dan lisha), jagalah nama baik abah dan ibu, kerana apa juga sekali ... kami sentiasa sayangkan kamu semua.

Kalau pinjam kata-kata Mahfuz Al Buaya, bukan nya apa ... Abah buat ni kerana Abah sayang, jangan jadi bapak macam Tuan Sadik Segaraga ... sudah la.

No comments: